Bortom rimligt tvivel

Som anonym bloggare har man en djävla massa frihet, men också en hel del ansvar. Självklart beroende på vad man bloggar om. Skriver du om dina senaste H&M-inköp är väl ditt ansvar gentemot H&M inte särskilt stort. Om du inte anklagar butiksbiträdet för att vara pedofil förstås.

Och det är just där det här med ansvar kommer in. När folk hängs ut i bloggar. Helt skamlöst och av människor som tycker sig göra rätt. Människor utan direkt koll på lagen som tar den i egna händer. Det finns en motsägelse där och framförallt en risk för att misstags begås. I uppmärksammade fall grips ibland fler än vad som senare visar sig vara inblandade. Några blir frikända under resans gång, men är uthängda som våldtäktsmän, pedofiler och mördare sen långt tillbaks till allmänt beskådande.

Många av de personer som hänger ut har nog heller inget direkt dåligt samvete över att de kan ha hängt ut oskyldiga människor. En axelryckning vid ett frikännande är nog det allvarligaste det genererar hos bloggaren. Om personen nu var oskyldig så är ju det bra och han eller hon kan fortsätta med sitt liv. Eller så är det dåligt att personen frikänns och man fortsätter hänga ut personen.

Vi har ett rättssystem av en anledning och det är för att hindra lynchkåta idioter från att döma med hjärtat och arslet. Tyvärr så har alla rättssystem brister och ibland är det som vi ser som brister även noga uträknade lagar, klausuler och förordningar. För att till varje pris hindra att oskyldiga döms. Jag vill inte sitta inne för nåt jag inte gjort bara för att man gjort beviskraven snällare för att kunna sätta dit så många som möjligt. Och det vill nog inte de som hänger ut människor och förfasas över resultatet av rättegångar.

Personligen förfasas jag över domar också, men att tro att man åstadkommer en ändring av en dom genom at ta lagen i egna händer är så förbannat befängt och dessutom förbannat farligt. För personen kanske verkligen är oskyldig. Om vi tycker att något är fel i systemet, får vi kämpa för att ändra det. Inte gömma oss bakom våra webb-alteregon och anklaga högt och lågt.

För kan andra oskyldiga hängas ut, så kan jag också det. Och du.

Fan, dessa djävla predikningar måste upphöra, men det går nog inte.
Och om man inte sprider sina åsikter, hur fan ska då omvärlden kunna förändras till det man själv vill?
Dessutom har jag max fyra läsare om dagen.

Så jag skriver nog mer för mig själv än för andra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0