Aldrig far man vara riktigt nojd

Kristdemokraterna sjunker ner till tre procent och Sverigedemokraterna stiger till tre procent. Det var da fan att det ska behova existera ett sexprocentigt behov av intolerans!

Ja, jag ar utomlands.

Människolivets okränkbarhet

Om en människa känner sig kränkt har personen i fråga blivit kränkt. På det stora hela kan det ligga sanning i det, men finns det verkligen inga undantag? För en människas upplevelser kanske det inte finns det, men för de effekter en upplevd kränkning kan föra med sig så måste det finnas det. De negativa konsekvenserna för samhällets utveckling blir alltför stora annars.

Vi har diverse ombudsmän som ska syfta till att försvara kränkta personers rättigheter. Vi har HomO för kränkta HBT-personer (Men är inte namnet HomO kränkande för BT-personerna?), JämO för människor som kränkts på grund av kön (Men är inte jämställdhetsombudsman i sig ett uttryck för en patriarkal samhällsordning?), handikappombudsman (Undrar om alla handikappade kan få det jobbet?), säkert några fler jag har glömt i skrivandets stund och till sist DO för resten.

Människor är komplicerade varelser. Vi vill vara normala och vi vill vara unika individer. Vi vill vara en naturlig del av samhället, behandlas likvärdigt, men vill samtidigt att hänsyn tas till våra speciella egenskaper. Det hela är som upplagt för en enda stor kränkarfest om man är på det humöret. Och vissa är verkligen det.

Reportageserien i DN om påstådda kränkningar och deras absurda konsekvenser vid Lärarhögskolan i Stockholm är ett talande exempel på när detta med kränkningar verkligen dragits till sin spets. Blivande lärare som av olika anledning fått förslag på förbättringar eller avrådan från fortsatta lärarstudier från lärare vid högskolan har känt sig kränkta och anmält sina lärare. Lärare vars skyldighet det är att just hjälpa studerande samt avråda dem från en framtida karriär som lärare. Som undervisande lärare, och kanske även som enbart människa, kan jag tycka att studenterna borde ha reagerat med tacksamhet. Men det gjorde de inte. De anmälde istället sina lärare - på väldigt lösa grunder och ibland under skydd av anonymitet och organisationer - för kränkningar.

Ovanstående anser jag är ett tydliggörande exempel på allmänna strömningar i samhället och en utveckling som pågått under hela förra seklet och nu verkar ha nått någon slags motbjudande fulländning; nämligen våra skyldigheter kontra våra rättigheter. Och åt vilket håll det gått råder det nog ingen tvekan om. Under hela förra seklet (och innan dess) pågick en kamp för individens rättigheter vilket gett oss bland annat de mänskliga rättigheter och skyddsnät som vi har idag. Så långt är allt bra. Vad som blivit problemet är att fokus skiftat från en extrem till en annan. Vi har gått från att fråga "Vad kan jag göra för samhället?" till "Vad kan samhället göra för mig?". Och extremer är sällan bra. Vare sig åt ena eller andra hållet. Man kan tycka att vi borde ha förstått det här i landet Lagom, där mellanmjölk är det bästa alternativet. Den gamla extremen syftar enbart till att se oss som samhällsbärare och hela vårt liv går ut på att tjäna samhället, medan den nya enbart handlar om vilka rättigheter vi har.

För att tydliggöra kan vi titta på exemplet med LHS ovan. Vad vi har verkar bland annat vara studenter som anser att det är deras rättighet att bli lärare oavsett om de kommer att klara av det eller inte. Att de borde känna ett ansvar - rent utav se det som sin skyldighet - att bli lämpliga lärare verkar inte existera. De har kommit in på programmet och då är det skolans ansvar att se till så de kommer ut från det.

Personligen kan jag fylla på med oräkneliga exempel från min egen arbetsplats som liksom högskolan är frivillig. Elever som inte ser problem med att de skolkar för att de är här frivilligt och samma elever som protesterar högljutt när de blir utkastade från lektionerna för det är minsann deras rättighet att gå här. Föräldrar som ser det som vår skyldighet att hjälpa elever genom en kurs när eleven själv inte bryr sig det minsta (Alla som sett en strongman-tävling där en hormonstinn monsterman ska dra en lastbil kan relatera någorlunda till hur det känns som lärare att försöka dra en elev som inte vill bli dragen.).

Överallt pratas det om vilka rättigheter vi har som människor och vilka rättigheter vi har som medlemmar i ditt och datt. Sedan upplyser vi glatt andra om vilka skyldigheter de har. Andra exempel från mitt liv är föräldrar som går med i utbytesföreningar för att deras barn ska få rätt att bo hos en familj utomlands som utbytesstudent, men sedan tackar nej till att ta emot en utbytesstudent i sitt eget hem.

Människor som känner sig kränkta anser ofta att de fått just sina rättigheter nekade dem. Och det händer. Det händer tyvärr rätt ofta i vårt samhälle. Till exempel, då alla kvinnor nekas plats på utbildningar som kräver fysisk styrka medan män som jag (som tar hälften av vad mina taniga elever tar i axelpress på gymmet) får pröva för att se om jag håller, vilket jag oftast inte gör. Mörkhyade nekas inträde på krogen. Och så vidare.

Men nu börjar det kännas som att det finns folk som uppfattar allt som en kränkning. Även det som är tänkt att vara till hjälp eller upplysa personen om att den kanske gjort fel val. Självklart kan människor som anser sig ha de bästa intentionerna kränka människor. En människa som anser att det är för barnens bästa som den inte anser att homosexuella ska få adoptera kränker de homosexuella och tar till liknande argument som höll svarta barn segregerade från vita i det amerikanska skolsystemet. Men risken finns som sagt att man till slut enbart ser till sina rättigheter och inte tänker på sina skyldigheter. Trots att rättigheter och skyldigheter egentligen kan anses gå hand i hand. Om man anser sig ha en viss rättighet som människa så är det ens skyldighet att se till så att andra i liknande situation har samma rättigheter. Annars kan den rättigheten tas ifrån en. En elev har rätt att vara i ett klassrum och få ta del av undervisning, men om eleven inte tar hänsyn till de andra elevernas rätt till undervisning genom att vara högljudd eller på annat sätt störande kan rätten till undervisning tas ifrån eleven. För den levde inte upp till sina skyldigheter. Som utbildad lärare kan det ses som min rättighet att få undervisa en klass - förutsatt att det finns ett behov av mig - men det är min skyldighet att göra ett bra jobb. Om jag inte gör ett bra jobb kan rätten att undervisa tas ifrån mig. Samma sak för läkare, poliser och alla andra yrkeskategorier.

Som del utav en minoritet eller majoritet har jag rätt att inte bli diskriminerad utifrån min tillhörighet såtillvida den inte innebär något olagligt som pedofili exempelvis. Där blir det lite svårare att se var skyldighet och konsekvenser av att man brister i sina skyldigheter kommer in. Att man har en skyldighet att behandla andra grupper med samma respekt som man anser att ens egen grupp ska ha bör definitivt vara sant. Men man kan ju inte bli av med exempelvis sin sexualitet eller hudfärg om man brister i sina skyldigheter gentemot andra grupper.  Därför finns ombudsmän som de ovan som man kan vända sig till och det finns lagar som leder till exempelvis bötfällning och fängelsestraff om man kränker andra.

Men det här med kränkning och dess konsekvenser nuförtiden verkar i vissa fall handla om vem som blev kränkt först. Har en person blivit kränkt har den personen rätt att kränka den andra. Vi säger ju självfallet inte att hämnd är okej i vårt samhälle och att öga för öga är något som hör historien till. Men de lärare vid LHS som gjorde vad de var skyldiga att göra och dessutom försökte hjälpa eleverna och allt de fick tillbaks var en anonym anmälan via en organisation; hur kränkta upplever inte de sig?

Let's go to war!

Det finns så många vackra människor i världen och det finns så många bra personer som ägnar mycket tid åt att försöka göra tillvaron lite bätte, om än så bara för en enda annan person än de själva. Nånstans i den samlingen människor vill jag hitta mig själv och jag gör mitt bästa för att försöka existera där. Men ibland är det verkligen ett jobb i uppförsbacke.

Vi är verkligen kapabla till de mest otänkbara vidrigheter. Man får fantisera länge och kreativt för att komma på något så grymt att ingen annan människa gjort det mot en annan människa. Och när man väl kommer på något gör man nog bäst i att hålla tyst om det. Nånstans kanske någon lyssnar och vill testa det nästa gång de ger sig ut och skövlar och våldtar med vilket djävla rättfärdigande som helst. Religion, politik, sociopatisk nyfikenhet med mera.

En dokumentär som invaderade mitt innersta igår sitter kvar på näthinnan. Den presenterade egentligen inget nytt, men ibland behöver man påminnas. Det finns en viss romantik över den totalt vidriga företeelse som krig är. Trots att gemene man nu själv kan bevittna rörliga bilder från oroshärdar över hela världen fortsätter vi att imponeras av mod och teknik i förtäckta slakter.

Tekniken som existerar i nutida krig är i mångt och mycket imponerande, men även däri ligger det djupt tragiska. Vi är som mest innovativa när det gäller att åsamka så mycket skada som möjligt utan att själva ådra oss skada. Kanaler som Discovery visar listor över de häftigaste stridsplanen och en stridspitt åker jorden runt och testar nya vapen. En freudiansk analys av den mannen är allt annat än svår. Maken till otillräcklighet får man leta efter.

Dessa vapen visas när de spränger pappfigurer i luften och när de letar sig fram emot en tom pansarvagn. Bilder på den skada dessa gör på oss som är dess egentliga mål undanhålls oss. Varje program som vill fungera som något annat än marknadsförare för storföretag, som tjänar grova pengar på att vi vill döda andra, borde visa hur ihjälskjutna människor ser ut. Gärna presentera offren med namn och vilka deras närmaste släktingar är. Visa att det är inte pappfigurer, det är inte tomma stridvagnar och det är inte något abstrakt kallat soldater som ska "neutraliseras" utan det är människor som ska dödas.

Dessa soldater som drar ut i krig för ditt och datt ska även de hyllas för sitt mod och går stolta och rakryggade ut i konflikten med allmänhetens påhejande rop efter sig. Att man ska vara stolt över att vara soldat är skitsnack. Man ska skämmas över att vara soldat. Man ska skämmas över att man lever i ett samhälle där man "behövs". Och man ska framförallt inte vara stolt över att få försvara något diffust som "friheten" eller nån livsstil.

För även om man som soldat gör sitt jobb och kanske åstadkommer något bra så finns man på plats på grund av en anledning. De med makten över människorna saknade kompetens eller vilja för att lösa något utan att ta till våld. Varje gång man sätts in någonstans som soldat beror det på ett mänskligt misslyckande. Ett misslyckande som samhällets botten måste ta konsekvenserna av. För när ett krig bryter ut, slåss de lägsta sociala klasserna mot varandra för att skapa en bättre värld för samhällets toppskikt.

Förmodligen sitter det folk och anser att jag är alldeles för kategorisk och att ta till våld kan vara den enda utvägen för att åstadkomma ett önskvärd resultat.

Må så vara, men våld kommer aldrig att vara tecken på något annat än ett misslyckande när det används. Ett tecken på att våra "överlägsna" hjärnor inte räckte till. Eller ännu värre; att vi inte ville lösa problemet på något annat sätt.

Born a bastard

Det blev ytterligare en kväll hemma.
Min flickvän tyckte att jag behövde få röja av mig när jag studsade runt som ett miffo i hennes lägenhet imorse till hårdrocken på radion. Hon vet inte hur rätt hon hade. En av mina högsta önskningar just nu är att få befinna mig i en tillvaro där det härskar ett mörker som sluter sig om allting och gör det vackert. En plats dit jag kan gå på flykt undan och till.

Där ska man få leta för att hitta dörren in, men dunkandet av bas genom de tjocka väggarna sporrar dig att leta vidare. När jag väl hittar den rostiga dörren bakom gamla affischer belönas jag med en värld helt annorlunda från den utanför. En värld där det mörka är det ljusa, där smärta är njutningen och skönheteten ligger i det groteska. Där människor hänger sig åt varandra och musiken som pumpas ut i så hög volym att huvudet nästan sprängs. Tunga basgångar, skrikiga gitarrer och smutsiga synthar slåss om uppmärksamheten. Liksminkade människor skriker ut propaganda och poesi. Stroboskop pulserar.

På väggarna projiceras bilder från skräckfilmer. Människor spetsade på pålar, zombier som sliter sönder sina offer, kvinnor som förföljs hem av sjuka män, män som styckas kvinnor som fått nog. Döden i alla dess fantasifulla former.

Nålar och krokar finns för de som vill ha dem. Med repens hjälp lyfts kroppar upp i krokarna och flyger fram över deltagarna. Blod droppar ner på golvet och blandas med svett och sprit. Skrik av delvis smärta, men mestadels njutning blandas med musiken när de vackra blödande änglarna svävar ovanför de dödliga på golvet.

Kaos och dekadens tar bort det sista minnet av vardagen och vi glider in i en dimma som vi aldrig vill vakna ifrån.

Vardagens helvetes återkomst

Förra veckan gick redovisade Ericsson en miljardvinst. Så himla roligt för dem. Men av nån anledning tyckte inte deras aktieägare att det var så roligt som de hade hoppats på, så denna rapporterade vinst byttes snabbt mot en uppsägning utav fyratusen anställda. För i vår ekonomi är det viktigare vad aktierna är värda än om ett företag går med vinst eller ej. Det kanske inte framstår som något konstigt om det inte vore för att det verkar som att aktiers värde beror mer på innehavarnas godtycke än på fakta. Så större delen av vår ekonomi styrs av fingertoppskänsla och inte en särskilt bra fingertoppskänsla. Och detta system är det bästa vi kan åstadkomma? Ett system där aktieägare sätter agendan och då man blir aktieägare främst av girighet och anser sig ha rätt att ta del av en kaka man själv inte bakat så krävs det att företag blir större och större och att även vinsterna ökar för vart år. Åt vilket håll allting pekar för framtiden vad gäller miljö och storföretags makt blundar man för. För man får lite stålar i plånboken. Eller så är man för dum för att se indikationerna. Och då kanske man borde ifrågasätta deras rätt att äga aktier överhuvudtaget.  Eller pengar.

Rubriken på dagens inlägg handlar om vardag och ovanstående stycke kanske inte direkt handlar om min vardag kan tyckas, men i ett samhälle där nyheter delas upp i nyheter, sportnyheter, ekonominyheter, kulturnyheter och väder så blir det där med ekonomi vardagsmat för den som konsumerar nyheter då ekonominyheter måste man ha. Ekonominyheter börjar ta över uppdraget att på ett seriöst sätt rapportera nonsens till gemene man. Genomsnittstittaren av Aktuellt och Rapport har inget som helst behov av att veta euron eller dollarns värdeskillnad från föregående dag om inte något ovanligt inträffat. Samma sak med börsen. Tror man att man blir en bättre klippare genom att slaviskt följa Generalindexs dagliga småsteg, återkommer återigen frågan om man borde få hantera pengar överhuvudtaget.

Efter att ha wallraffat i mellanmjölkens land nu under närmare fyra år som sån där vuxen heltidsanställd människa måste jag säga att jag inte är särskilt imponerad. Visst har vi sjukvård, potäter och andra nödvändiga skyddsnät för att inte dö och det är ju bra då. Men när man väl insett att man kommer att överleva och troligen tills man är åttio uppstår frågan i mitt huvud; varför det? Jag har ägnat mig åt det här livet i nästan fyra år nu och börjar redan tröttna så smått. Visst har jag möjligheter att göra andra spännande saker, men för att göra dem måste jag jobba så pass hårt att jag inte orkar genomföra större förändringar utan lång planering och små steg. Situationen blir så uppenbar när jag träffar gamla elever som tagit studenten och nu fått sitt första jobb. Som tonåringar längtade efter en tillvaro där de hade tillräckligt med pengar för att kunna förverkliga åtminstone vissa av sina drömmar. Nu när de finns i den tillvaron får de visserligen pengar, men vardagen suger musten ur dem så pass att de inte orkar förverkliga de där drömmarna.

Så om vi tar och skiter i jobbet för en sekund, låter nån annan titta till ungarna, struntar i att disken svämmar över, ignorerar dammråttorna som trängt in en skrämd katt i ett hörn och sätter oss ner och funderar. Hur ser vår vardag ut? Hur länge har det sett ut så? Hur länge kommer det troligen att se ut så? Stämmer det överrens med våra gamla drömmar? Om det inte gör det, varför gör det inte det? Var dina drömmar verkligen så förbannat ogenomförbara? Eller har du bara anpassat dig till den vardag som erbjöds?

Så vad göra nu? Återgå till disken i den grå vardagen och kanske hinna dammsuga innan det är dags att ta en nattlig paus från ekorrhjulet, hoppas på åtta timmars sömn och sen börja om? Leva livet i 24-timmarscykler som återkommer med avbrott för två lediga dagar som blir allt annat än lediga för då ska små fragment av ens drömmar förvekligas eller så måste den förbannade gräsmattan slås.

Eller ska man bryta upp? Inse att allt är ett val vi gjort och inte en inslagen väg som till varje pris måste gås. Sälja av våra aktier, gladeligen betala eventuell skatt på vinsten för vi är av med skiten, upptäcka att pengar i sig inte är ett mål att sträva efter utan endast ett medel för att nå större mål, betydelsefulla mål.

Jag vet inte.

Jag vet vad jag skulle vilja.

Men jag tror inte jag orkar.

Jag jobbar ju heltid.


RSS 2.0