Hänt i vecken (Aktuell Rapports gamla skvallerspalt om jag inte minns fel)

Jag tror jag gör ett nytt försök. Det har blivit lite svalare och jag har fått i mig glass, så nu så kanske det går. Håll tummarna för mig.

Vad har hänt sen min skräpkväll i tisdags då? För min egen del inte så förbannat mycket, så jag blir nog tvungen att flytta mig utanför lägenhetens väggar eller rättare sagt, stanna inom de fyra väggarna och fokusera på enbart min lilla dator och internetuppkoppling som är en länk till omvärlden i mycket större utsträckning än vad mina ben är.  Inte ens min SL-remsa kan mäta sig.

Det som fastnat hårdast i min hjärna denna vecka är att vi till slut bevisligen lyckats utrota en djurart i vårt sökande efter mindre mobiltelefoner, snabbare bilar och skor med lysdioder i. Dessutom en art som vi tycks tycka att vi har ett speciellt band till, nämligen en delfin. Ett intelligent vattenlevande däggsdjur som under större delen av förra seklet och in på detta setts som nån sorts vän i vattnet är den som först går under. Man skulle kunna hånskratta åt ironin. Om det inte vore så förbannat sorgligt. Och jag har säkert bidragit. Du med.


Mindre allvarligt för vård Jord är att börsen går ner, vilket bekymrar många människor och får dem att se över sina aktieportföljer och sina fonder. Det är säkert jobbigt för dem, men jag kan inte riktigt låta mig uppröras av det. Börser går upp och ner, vinster förloras och sen kämpas det tillbaks upp igen. Ekonomer står i nyheterna och pratar om ditt och datt och jag känner att de skulle lika gärna kunna bytas ut mot storbröstade intelligensbefriade dokusåpadeltagare, trots att jag har djävligt svårt för dem med. Det kanske är orättvist mot ekonomerna. De har flera års utbildning bakom sig för att kunna få någorlunda grepp på allt som händer i finansvärlden. Problemet är väl bara att det är så förbannat många aktörer som kan hjälpa och stjälpa världs- och nationalekonomierna att det är omöjligt att hålla koll på allt. Man kan göra en kvalificerad gissning, men det är i mångt och mycket en gissning. Och även om det är väl underbyggt, så går det alltid att hitta nån annan ekonom med lika väl underbyggda argument som säger motsatsen. Utan att ha verkliga belägg för det, så känns det som att meterologer har större chans att få rätt än ekonomer. Så hur mycket ska vi lyssna på dem?

Sen är det det här med aktier. Jag har länge hållit mig så långt bort ifrån aktier och fonder det går, men som lönetagare är det ju nuförtiden stört omöjligt då man ska placera sina pensionspengar. Och gör man det inte så placeras de åt en. En tidigare kommun som anställde mig placerade min struntsumma pengar i mitt stora hatobjekt på finansmarknaden, KPA.

KPA är en fondförvaltare som anser sig placera mina pengar etiskt, men jag har djävligt svårt att se nåt etiskt med hela tanken bakom aktier och fonder. Människor som satsar i aktier gör det av en enda anledning och det är för att tjäna pengar. Om ett företag inte kan leverera resultat i form av vinster säljs aktierna och företagets värde går ned. Så för att säkra en vinst kan man till exempel avskeda en massa människor eller sälja av delar av företaget till ett annat företag som i sin tur bantar ner det genom att avskeda människor.

I vår jakt på vinst på våra aktier ser vi bara en sak; går aktien upp eller ner? Och jag tycker inte att det är särskilt etiskt att göra människor arbetslösa för att öka vinsten varje år. Så därav min avsky för KPA. För jag är säker på att KPA investerar i företag som gör människor arbetslösa. Etik i finansvärlden kanske betyder nåt annat.

Och varför tycker man sig ha rätt till en del av ett företags vinst enbart genom att investera pengar i det. Det verkar vara mycket lättare att få ta del av ett företags vinst om man enbart pytsat in pengar.  Den som tillhandahålligt sina kunskaper (sitt "know-how") på arbetarnivå får snällt nöja sig med sin lön och kanske en julbonus. I mina ögon borde det vara dit vinsterna går först och främst. Men det är klart, jag har ju inte fyra och ett halvt års ekonomutbildning, så vad vet jag?

Herregud, det blev en blogg om finansvärlden. Okej, jag ber om ursäkt för att det inte blev intressantare.

Men nog om den oetiska, oförutsägbara finansvärlden nu.

Du och jag har ju faktiskt hjälpt till att utrota en delfinart den här veckan.

Grattis världen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0