Let's f***k

Det finns en stor fördel med den nuvarande regeringen och det är att de dagligen förser en med saker att blogga om. En röra av moderater, centerpartister, folkpartister och kristdemokrater. Moderater som delvis vill vara det nya arbetarpartiet, men som trots allt består av moderater. Centerpartiet måste brottas med kärnkraftsfrågan och deras partiledare är näringsminister och då blir det inte mycket tid över till lantbrukarna då hon dessutom ska hinna med alla andra företagare. Folkpartisterna slåss med näbbar och klor om att vara dominerande inom skolpolitiken vilket påverkar mig som lärare direkt. Och kristdemokraterna är fortfarande kristdemokrater. Mer än så behövs inte sägas.

Senast ut i raden är en moderat kommunpolitiker som vill göra något åt ungdomarnas "slappa attityd" till sex. Med det menas att detta med så kallade knullkompisar är något som man måste ta tag i. Fast i dagens rätt sexualiserade samhälle går det inte att fokusera på själva sexakten, så då gömmer sig den här politikern bakom de ökande siffrorna för könssjukdomar som presenteras på senaste tid.

Att ett sexliv som innebär mer än en sexpartner (eller knullkompis) ökar risken för könssjukdomar är självklar, men inget argument för att något måste göras åt ungdomars sexvanor. Vet man om riskerna och är försiktig går det att undvika könssjukdomar hur mycket man än knullar.

Det hela påminner om puritanska amerikanska pratshower som förgyllde mina eftermiddagar som student. Samma argument användes där. Det var en sån risk för könssjukdomar med ett rikt sexliv. Och om sen tonåringen som satt framför ett hav av puritanska och sexuellt hämmade hemmafruar verkligen använde p-piller och kondom - ibland två kondomer - så fanns det alltid nån som poängterade att det inte gav ett lika bra skydd som total avhållsamhet. Till publikens fötjusning förstås och med uppmuntrande applåder.

I mina ögon är såna här utspel inget annat än uttryck för avundsjuka och kontrollbehov. I de här fallet handlar det om en äldre generations behov av att bekräfta att deras syn på sex är den rätta. Att de som vuxit upp med att sex i njutningssyfte varit något tabubelagt och till och med fult trots allt har rätt och de som valt att mer hämningslöst njuta av sex gör fel. Återigen hamnar man i diskussionen om val. De som trott att det enbart finns en väg har gått den och nu ser de människor som valt en annan friare väg njuta mer.

När det gäller min egen generation känns den som en sorts mellangeneration. Det finns ett stort behov av sexuell njutning, men också en hel del hämmade människor. Tyvärr är det mest kvinnor jag stött på som är de hämmade. Och det känns som att så är fallet i de flesta generationerna och det har ju traditionellt varit kvinnorna som ska hålla  på sig vilket lett till ett samhälle där sexuellt aktiva kvinnor varit slampor och madrasser. Tyvärr så är mina åsikter i det här fallet mer baserat på känsla än fakta då jag inte har någon total insyn in andra generationer och inte ens i min egen. Men det är det mönster jag ser om jag jämför de i min föräldrageneration med min egen och sen min egen med de som är ungefär tio år yngre.

Jag är medveten om att jag generaliserar angående generationerna. Det finns självklart sexuellt frigjorda och sexuell hämmade i alla generationer. Men jag hävdar ändå att andelen sexuellt frigjorda är större ju yngre den sexuellt aktiva generationen är. Det är bara att titta på all uppmärksamhet sex får i media och på vilket sätt genom åren.

Men som sagt, så förutom det här med avundsjuka så finns ett kontrollbehov också. Att människan är en högst sexuell varelse har varit känt långt innan Freud presenterade sina teorier. Makthavare inom både kyrka och stat har vetat det länge. Speciellt inom religionen. Kan man göra en människa syndig och smutsig för att den följer sina naturliga lustar så har man en bra start för att kontrollera den människan. En människa som känner sig smutsig och avvikande ägnar gärna hela livet åt att tygla sina lustar för att komma vidare till nästa värld. Och eftersom våra naturliga sexuella lustar är så starka så kommer vi att behöva hjälp från just de som poängterade för oss hur smutsiga vi är.

Är det något som jag verkligen beundrar med den generation som det nu förfasas över, så är det just den allmänna inställningen till sex. Sex som något trevligt och njutbart. Som inte behöver äga rum i ett nedsläckt rum med den man kallar pojkvän, flickvän, sambo, särbo, hustru eller man. Det kan vara nåt man har kompisar emellan om båda känner för det. För hur kan det vara fel att njuta? Hur kan det vara fel att experimentera och hitta vad man gillar?

Om man är kåt, varför inte bara knulla lite?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0