Long live the new flesh!

I väntan på min vän och en kväll med öl och skräckfilm så kan jag ju försöka få ur mig något här.

Idag har jag trotsat min bakfylla och varit in till stan en snabbis. Några av mina älskade vänner gav mig en bok igår och de hade verkligen tagit sig tid och hittat en bok om skräckfilm åt mig. Tyvärr samma bok som jag läst i somras och som inspirerade mig till min skräckfilmsblogg. Men att de tagit sig tiden att hitta den är rörande.

Så idag satt jag mig på tunnelbanan och åkte in till Akademibokhandeln och fastnade för en bok med samlade intervjuer med David Cronenberg utförda av en kanadensisk filmkritiker.

Cronenberg är en av mina favoritregissörer och är nog dessutom den filosof som inspirerat mig mest i mitt liv. Hans filmer och uttalanden kring dem fascinerar mig lika mycket varje gång.

De teman som Cronenberg arbetar med är alla kopplade till det mänskliga psyket. Det som finns inom oss och vad det är kapabelt till. Speciellt när det gäller vårt inres påverkan på vårt yttre och hans val av film som det medium som förmedlar hans tankar är perfekt för just det. Att synliggöra det psykiska i det fysiska är som gjort för ett visuellt medium.

Mänsklig sexualitet är ett återkommande tema, fast egentligen är det oftast enbart sexualitet. Han gör ingen större skillnad på vår sexdrift och andra djurs sexdrift. Han letar sig in i vårt psyke och gräver fram de mest primitiva drifterna och ger dem till oss i form av kroppar som förändras och handlingar som upprör.

Biologiska avvikelser som ett resultat av inre eller yttre påverkan återkommer ofta. Den sjuka kroppen fascinerar och ses ibland inte som en sjuk kropp utan som en utvecklad kropp.

En psykiskt instabil mor utvecklar genom sitt behov att skydda sitt omhändertagna barn en yttre livmoder som föder små monsterlika varelser som i sin tur ger sig ut i jakt på de som har hand om dottern. En parasit hamnar i ett lägenhetshus och lämnar efter sig människor förvandlade till sitt mest primitiva, hängivna till sexuellt drivet våld. En sliskig kabel-TV-chef utsätts för experimentella vågor från en pirat-tv-sändning och förs in i en värld av hallucinationer och kroppslig förvandling där hans mage öppnar sig och kan ta emot videokassetter. Nästa generations människor utvecklar telepatisk förmåga och kan få människors kroppar att kollapsa med tankekraft.

Att beskriva en Cronenberg-film är svårt utan att det låter löjligt, men han har alltid ett djupare syfte med sina filmer och de är alltid mer än bara sliskig exploatering även om ämnena ovan onekligen skulle kunna visa på just det.

I sina samtal med intervjuare genom åren tar han ofta upp ämnen som just berörs i hans filmer och sätter in dem i ett samhällsperspektiv. Hans lugna filosoferande kring omvärlden och hans filmer intresserar och inspirerar mig oerhört.

Så jag ser verkligen fram emot att få dyka in i hans värld en gång till och rejält den här gången.

Long live the new flesh!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0