"Rolig" sexism från det andra könet

Det har kommit upp en sån där lista på jobbet. Ett kedjebrev som svävat runt i etern (sajberspejs låter så töntigt)och nu landat i någons inkorg. Och denne någon har tydligen tyckt att det varit så roligt och känt igen sig så det bara måste vara roligt för alla, så nu sitter den där på dörren till personalrummet; listan över fristående högskolekurser för män 2007. Där kan man tydligen gå kurser i toalettlocksnedfällning och annat som män behöver. Mejlet riktade sig tydligen till ALLA kvinnor och till de män som "kan ta det". Men varför sitter det då där på dörren till personalrummet? För jag kan verkligen inte ta det.

Generaliseringar över kön och egenskaper gör mig illamående. Speciellt när de behandlas som en biologiskt fastställd sanning och inte som den sociala konstruktion de mer verkar vara. Fast det kanske är lättare att se det som en evig sanning om man själv lever i ett så tragiskt förlegat förhållande. Då går det ju inte att göra något åt; män är från Mars och kvinnor är från Venus och aldrig skola de två mötas.

Men om man lever med inställningen att män är från Jorden och kvinnor är från faktiskt samma planet och att vi faktiskt har en valmöjlighet, att samhället faktiskt kan styra våra könsroller åt andra håll om det bara vill och man själv jobbar hårt för det (jag kan faktiskt fälla ner toalettlocket, men ibland låter jag bli för jag är inte rädd för rent vatten) så känns såna här putslustiga kommentarer som ett steg tillbaks. Visst, problem ska föras fram i ljuset, men är dessa saker inte sådant som vi redan känner till? Och de flesta av dessa problem kanske inte ska ses som problem könen emellan. Det kanske är vettigare att fråga varför det ses som en kvinnlig egenskap att fälla ner toalettsitsen och som en manlig att lämna den uppe? Och borde inte en sån här fråga lösas inom förhållandet istället. En diskussion två parter emellan kanske leder till att båda anser att det inte gör något att toasitsen är uppe, eller att den förblir permanent stängd så länge ingen utnyttjar toan.

Det finns dessutom en risk med att skämta fram en lista som denna som man läser, skrattar åt och sen så småningom byter ut mot en annan. Jag tror att såna här listor snarare cementerar könsrollerna. Jag behöver inte gå en enda av kurserna, för jag är redan mer än kvalificerad inom ämnena, men om jag är man (vilket jag nu avslöjat att jag är) och identifierar mig som sådan (vilket jag sällan gör) så får jag här en lista på hur jag ska vara egentligen.

Nu tror jag inte att den här listan i sig kommer att föra oss enorma steg bakåt, men tillsammans med kommentarer om störiga pojkar och snälla flickor, manliga egenskaper och kvinnliga så blir det en stor oönskad bromskloss i mitt liv.

Kram på er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0