Hjärnans fördämningar brister... nonsens rinner okontrollerat ut.

Det är kväll och ute är det mörker. Det har varit det sen det var dag. Definitionen av dag och natt fungerar inte längre som den ska. Man säger att dagarna bli kortare, men jag jobbade till fem idag också. Precis som när dagarna var längre. Så allt är bara en brist på ljus och ingen övrig anpassning.

Man skulle kunna tro att bristen på ljus är något jag skulle uppskatta, men jag lämnar det åt gotikromantikerna. För all del, så älskar jag natten och det kan vara så vackert med en stjärnklar himmel. Men inte klockan fyra på eftermiddagen. Den instängda tillvaron på jobbet berövar mig på ljuset och hela min existens blir ett mörker. Från det att jag vaknar och kanariefågeln i mig är helt och fullt övertygad om att det är rätt att sova vidare för det är ju mörkt tills det att jag har varit på jobbet ett par timmar. Sen innan jag ska hem drar mörkret igång dagens och nattens föreställning igen. Kanariefågeln gör sig påmind, men har slagit sig samman med en fladdermus. Så kanariefågelns trötthet i mörkret och fladdermusens aktivitet i mörkret sliter båda i mig och tarvar min uppmärksamhet. Resultatet blir en nästintill vandrande zombie som aldrig tar sig i säng. Trots att varje cell i min kropp skriker efter sömn, så ger kroppen bara passivitet. Stirrandes in i en datorskärm eller halvt avliden på soffan glider tiden iväg och nu är det läggdags. Men disken skulle ju göras. Det stirras vidare. Nu är jag jättetrött. Ska nog gå och lägga mig. Men disken då? Mer stirrande. Kanske görs disken sent innan jag går och lägger mig. Eller så får den vänta. Samma sak med allting annat. Uppsatser läses med två rejäla skopor sand i vardera öga, musik spelar nånstans i bakgrunden och jag inser att det är min stereo och att jag mentalt befinner mig längre bort från den än de tre meter bort som faktiskt skiljer oss åt.

Jag borde verkligen gå och lägga mig.
Men jag ska bara ta tag i disken. Sen skulle jag ju laga lite mat också. Jobbet jag skulle göra får vänta tills imorgon eftermiddag.

Klockan är elva.
Dags att fortsätta med disken.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0