Könssegregering i juletider

Som gymnasielärare är en del av mitt uppdrag att jobba för ett mer jämställt samhälle, vilket kan vara svårt som lärare i matematik och engelska. Men det finns ändå saker man kan göra och det behöver göras, för varje år när det kommer nya gymnasieelever ser jag samma saker. Unga pojkar som vill ta stor plats och kämpar hårt för att passa in i stereotypen av den klassiske mannen. Det brölas och låtsasbråkas på lektioner och i korridorer. Att vara "bögig" är något av det värsta man kan vara.  De unga tjejerna gör även de sitt bästa och många tvingar in sig i åtsittande, urringade kläder och spenderar delar av lektionerna med att sminka sig, diskutera bantning och skvallra om det senaste som hänt i helgen.

Dessa beteenden i sig är egentligen inte särskilt allvarliga. Vill man ha urringat ska man få ha det, vill man bära smink ska man få det och vill man bröla och låtsasbråka är det helt i sin ordning med. Det allvarliga, eller rättare sagt tragiska, ligger i hur oerhört könssegregerat allting är. Visserligen kan man ha en viss förståelse för att det blir komplicerat när ungdomar börjar utvecklas och det rent biologiskt sker en tydligare könssegregering. Men det motiverar ändå inte många av beteendena, för de är inte manliga eller kvinnliga, som exempelvis att sminka sig och bära kjol.

Denna könssegregering sker dock långt tidigare, då flickor och pojkar upptäcker sina yttre biologiska skillnader. Men skillnaden görs sedan mycket tydligare genom kommentarer från föräldrar, släktingar och till och med dagispersonal. Självklart jobbar många av dem hårt för att inte låta sina och andras barn falla in i de klassiska stereotyperna och det ska de ha en stor eloge för. För de kämpar i uppförsbacke. De kämpar mot alla människor som tror att de sociala könskonstruktionerna är sanningar och inte val och de kämpar mot alla de företag som tjänar stora pengar på ett könssegregerat samhälle; speciellt leksakstillverkarna.

Varje morgon i kommersiella utlandsbaserade kanaler som TV3 och Kanal 5 visas reklam riktad till barn och den är ruggigt könsuppdelad. Företag som BR Leksaker och Toys 'R' Us annonserar ut hårt sminkade, supersmala, Bratz med enbart glada små flickor i reklamfilmerna. Pojkarna får leka med Star Wars LEGO och så kallade actionfigurer. Flickor leker med städredskap med glada munnar.

Så även om det finns många föräldrar som kämpar hårt för att inte sätta in barnen i de klassiska könsfacken, så motarbetas de av BR Leksaker och Toys 'R' Us som tjänar mycket pengar på det stereotypa samhället. Det går självklart att argumentera för att de enbart säljer det som barn vill ha och om ingen köpte dammsugare med glada munnar skulle de inte ha det till försäljning heller. Det är trots allt vinstdrivande företag det handlar om.

Men det är ju just de som skapar ett behov genom sina reklamfilmer där de visar små flickor och pojkar hur de ska vara för att vara flickor och pojkar. Så när jag får upp dessa flickor och pojkar i gymnasiet har företag som BR Leksaker och Toys 'R' Us redan varit där under kanske de viktigaste åren av barnens liv och satt käppar i hjulen för mitt och andras jobb att minska klyftorna mellan könen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0