Ignoramus

Jag får återigen anledning att komma tillbaks till George Carlin. Denna gång inte på grund av att han avled i söndags, utan denna gång beror det på Aftonbladet.

Men det är inte de som gjort något galet den här gången utan de presenterar enbart statistik från en undersökning gjord av SIFO angående svenska folkets inställning till FRA-lagen. En majoritet var tack och lov emot, men en hel tredjedel var för lagen. Och mig veterligt utgör inte Sveriges regering en tredjedel av befolkningen. Utan det är andra människor som tycker att ett ökat kontrollsamhälle är något positivt. Jag antar att det är därför så många revolutioner startats av önskan om mer kontroll än om mer frihet.

Icke oväntat är det våra kära "liberaler" som tycker det är en god idé att låta människans frihet inskränkas. Att man kan gå runt med såna tankar och tycka att man är liberal måste kräva de största skygglapparna som någonsin skapats.

Man ska vara snäll mot människor, men ibland är det svårt när man enbart känner förakt.

Just ja, EU ska besluta om huruvida bloggare ska registreras eller inte nu i helgen. Ytterligare ett steg i rätt riktning. I min enfaldiga lilla hjärna trodde jag att registrering av människor som uttrycker åsikter gick stick i stäv med både åsiktsfriheten och yttrandefriheten. Tänk så fel man kan ha.

Så vad har då George Carlin med detta att göra? Förutom att han skulle vända sig i sin grav så kom jag att tänka på ett av mina favoritcitat -- ett som jag får kämpa för att inte använda när jag undervisar i statistik -- när jag läste om SIFO-undersökningen.

"Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that."
- George Carlin (1937 - 2008)

Det börjar dra ihop sig till revolution.

Dagens gåva till FRA (som säkerligen enbart kommer att skanna enbart utlandstrafik):
jihad, crusade, Jan Björklund, pipe bombs and lollipops.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0