Unik på samma sätt & KD strikes again

Att komma tillbaks känns svårare än jag hade trott. Det är med viss motvilja, men med någon sorts tilldragande känsla som jag återigen befinner mig på en dejtingsajt. Men det känns som att något hänt sedan jag var där för ett halvår sedan. Människor blir mer och mer lika varandra.

Kanske är det som så att de som faktiskt kändes unika hittade någon -- på sajten eller på annat sätt -- och kvar lämnas de som som inte hittar någon och det kanske finns gemensamma nämnare hos de personerna. Risken finns ju också att jag uppvisar de ointressanta gemensamma nämnarna vad gäller det manliga könet. Jag är trots allt tillbaks där och få verkar vara intresserade av att prata med mig. Det kan ha med dem att göra och det kan ha med mig att göra. Det kan ha att göra med att de som jag tidigare fann riktigt intressanta inte finns där längre. Och de i sin tur kanske tyckte att jag var lite intressant.

Jag tycks ju ha stora svårigheter att inte analysera, reflektera och dra slutsatser utifrån det jag iakttar och upplever. Och banne mig om det som tidigare sagt inte är som så att människorna blir mer lika varandra. Alla är unika på samma sätt. Alla vill ha äventyr och alla vill ta det lungt. Alla vill festa och alla vill ha en lugn hemmakväll. Alla tycker om att resa. Precis som alla andra.

Så vi får se hur länge jag blir kvar. Det känns i ärlighetens namn lite olustigt. Dock bör det påpekas att det fortfarande finns en del intressanta människor där, men jag tycker nog att de blivit färre.




Resten av min värld har i två morgnars tid nu förpestats av kristdemokrater och journalister som inte vågar ställa dem mot väggen. Måndag morgon var det återigen rätten för samkönade äktenskap som diskuterades. Ska det vara så svårt att upptäcka motsägelserna i det som KD:arna slänger ur sig? Det är fullt förståeligt om kristdemokrater själva ej förstår vad de säger. De vilar trots allt på någon sorts kristen värdegrund som i grund och botten ej är logisk. Så att angripa dem med logik är litegrann som att banka huvudet i en stenvägg. Det ger inte så mycker annat än huvudvärk. Men det betyder inte att det är ointressant att angripa dem lite bättre än vad man gör nu.

Till exempel skulle man med kristdemokraternas logik kunna avskaffa äktenskapet trots att de i nästa andetag hävdar att det betyder mycket för (heterosexuella) par att kunna ingå äktenskap. Anledningen är att de inte ser någon poäng med att låta samkönade ingå äktenskap då partnerskapslagen ger samma rättigheter. De symboliska värdet i äktenskapet talar de tyst om, trots att de allra flesta gifter sig av rent symboliska skäl. Nåt annat behövs ju inte då partnerskap skulle räcka rent juridiskt. Så om partnerskaper vore ett fullgott alternativt, både juridiskt och symboliskt, så finns det ju inget behov av äktenskapet. Och det tror jag inte riktigt att de vill.

Jag är medveten om att kristdemokrater får mycket skit på min blogg och i och med att jag bloggar anonymt så känns det lite oschysst, men det måste ur mig och jag har så svårt för självutnämnda moraliska människor som ägnar så mycket kraft åt att sprida intolerans mot livsstilar som inte bryter mot lagen. Att det sedan är politiker som får stå och fritt bräka ur sig sina vansinnigheter i min morgon-TV kan förstöra hela min dag. Visst skulle jag kunna byta kanal, men det är som med bilder från katastrofer; man måste se det för att vara medveten om att världen inte är så bra som man kanske vill tro. Den går att förändra till det bättre om man är medveten om vad man är missnöjd med.

Men jag tänkte faktiskt chocka alla genom att avsluta med något positivt som kristdemokraterna tog upp i morgonens TV. Debatten handlade om illegala invandrares rätt till sjukvård på samma villkor som oss som inte vistas här illegalt. Hur man sen kan befinna sig legalt på en plätt jord och illegalt på en annan kan vi lämna till ett annat inlägg. Här handlar det om erkända mänskliga rättigheter och moderaternas strävan efter att försätta illegala invandrare i en situation där de kan tvingas betala för sin sjukvård, nåt som vi vet inte är billigt efter att ha sett på amerikanska sjukhusserier.

Denna vidriga strävan bekämpas faktiskt av kristdemokraterna -- och säkerligen av andra politiker också -- vilket de ska ha positiv uppmärksamhet för. För när politiker som tar beslut över våra liv kan bortse från de mänskliga rättigheterna så lättvindigt, åt vilket håll är vi på väg då?

Alliansen är läskig. Problemet är dock att sossarna uppvisat samma typ av hybris under sina mandatperioder och frångått de mänskliga rättigheterna.

Sometimes you simply vote for the lesser of two evils.



Nu ska jag se om någon intresserat sig för mig på dejtingsajten. Min gissning är att så ej är fallet. Och kanske är det lika bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0