I don't wanna fight tonight

De sista deciliterna julmust är hyfsat avslagna, så nu är det dags att tömma flaskan. Jag och min kollegas juldrinkar lockade inte riktigt fram den där varma julkänslan i fredags. Det var mer lite obehagligt. Så de som vill återuppleva sina barndomars ruttna julminnen rekommenderas testa Jack Daniels och julmust. Vi andra med en glad banrdom testar med mörk rom nästa gång istället. För julmusten ska bli bas i en enkel juldrink. Julöl är som att dricka en alkoholhaltig brödbit och det sparar jag till den dag jag bor på gatan och måste sila min T-röd genom en Skogaholmslimpa. Och glögg blir trist efter efter att man satt den fjärde mandeln i halsen. Men det är gott ett tag. Precis som allt med julen.

Det börjar dra ihop sig till den där helgen då det ska konsumeras lite extra. Eller mycket extra. Min löning trillar in om en dryg halvtimme och i helgen blir det att ta på sig spenderarbyxorna och julhandla. Som tidigare år sker julhandeln inne i stan över min döda kropp. Sen jag flyttade till Svea rikes största stad med det största utbudet av ditt, datt och dutt har Internet varit min största källa till livskvalitet genom konsumtion. Så får det bli i år med.

Nytt för detta liv är att det ska inte resas till Dalarna över jul. Men det blir ändå jul med mamma. Så modig har jag inte blivit än och i ärlighetens namn så är min mamma mer jul för mig än nåt annat. Vi ska allihopa tränga in oss i min bror och hans fästmös lägenhet på västkusten. I år satsar vi på säkert väder. I Dalarna är det alltid frågan om ifall det blir en vit snö eller inte och man väntar, hoppas och svär. Men inte i år. I år satsar vi på slask och vi kommer att få slask. Inga överraskningar här inte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0