One, two... one, two, three, four!

En ny dag. En ny skoldebatt. Eller snarare samma gamla skit i ny förpackning. Ibland orkar man inte ens paketera om det utan kör en gång till. Ifall alla inte lyssnade och blev upprörda nog.

Det här med lärarlegitimation är ändå lite spännande. Det finns många argument för en lärarlegitimation. Speciellt om man inte själv gått igenom en lärarutbildning. Mycket av det marknadsförs som ett sätt att undvika obehöriga lärare, men senast jag kollade så är en obehörig lärare en som inte slutfört och ibland ens påbörjat en lärarutbildning.

Ett annat sätt att marknadsföra idéen är att läraryrket är ett myndighetsutövande då det ska sättas betyg, vilket är ett rätt stort ansvar. Och där kan man ha en poäng. För de flesta lärarstudenter som jag kommit i kontakt med, inklusive jag själv, har inte fått någon formell utbildning i betygsättning. Därmed inte sagt att vi inte har erfarenhet av det innan vi kommer ut i yrkeslivet. På vår praktik får vi chansen att bedöma elevarbeten och prov i samråd med handledande lärare, så de flesta känner sig rätt bekväma med att betygsätta när de kommer ut. Och de som inte gör det har alltid sina kollegor de kan lära sig utav och nationella riktlinjer att följa. Men nog hade det varit trevligt om det funnits mer explicit i utbildningen. Det kanske det gör nu också, för det har kommit upp en del kritik inom just det området. Men om man får in det i lärarutbildningen så finns det ju återigen inget behov av en lärarlegitimation.

Hela tanken med lärarlegitimation verkar vara ett missnöje med lärarutbildningen. Att det slipper igenom olämpliga personer och då vill man ta ifrån högskolan dess examensrätt eller åtminstone begränsa den.

Om det kan man förstås ha olika åsikter. Personligen tycker jag att det kan vara en god idé att först se över lärarutbildningen så att den möter de krav som samhället. Förutsatt att samhället vet vad det pratar om förstås.

Men det är klart, det finns ju en stor chans till en massa anmälningar mot lärarutbuldningar från kränkta idioter som ser sin rätt till ett lärarjobb som större än elevens rätt till bra undervisning.

Så varför inte föra över problemet med dem till en myndighet och låta dem hantera skiten?

Så kan lärarutbildningen fokusera på att utbilda lärare och helt strunta i att stoppa olämpliga lärare, för de kommer ju att stoppas i en lärarlegitimationskontroll.

Eller?

Fan, så skönt det är att vara tillbaks.

God natt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0