Nyårskrönika 1

Ännu ett satans decennium ska påbörjas och det enda som egentligen gör det speciellt är väl det faktum att vi lever så efter tid att vi ser varje nytt år som början på nåt nytt och varje nytt decennium som början på något stort nytt. Sekel och millenium likaså. Ju större kvot vid division med tio desto större behov av förändring. Och ingen förändring utan att se bakåt och gotta oss i eller fasas av det som hänt och helt plötsligt blir det så självklart att nu är det dags att gå vidare och det är fanimig på tiden också. Man hade kunnat gå vidare i september 2008, men det förpliktigar inte lika mycket som januari 2010.

Jag tror att det första decenniumet detta årtusende bland annat får symboliseras av den senaste utgåvan av Aftonbladets pinsamma skvallerbilaga Klick! som stoltserar med "Sveriges största kändistidning!" som slogan. Det är viktigt med utropstecken i skvallerbranschen. Annars kanske nån skulle få för sig att det man skriver om helt saknar betydelse och säger mer om de som skriver och läser än de som behandlas i artiklarna.

Men anledningen till att Klick! får symbolisera 00-talet är att om det nu är "Sveriges största kändistidning!" så borde de kändisar som pryder omslaget följaktligen vara stora. Och det kanske de är. Kanske är det bara jag som blivit gammal och inte hänger med. Eller så har jag för höga förväntningar på de som ska förtjäna att bli kändisar. Hur förklarar man annars att Klick! med sin slogan ger allt utrymme åt Bonde-Thilde, Bonde-Pecka (en annan nyhet), Färjan-Håkan och två personer som inte behöver epitet; Anna Anka som istället har ett efternamn och Sofi Fahrman som avlönas av Aftonbladet och visar mer stjärt än ansikte, troligtvis för att hon ansträngt den förra kroppsdelen mer än den senare. När det går inflation i kändistidningar går det också inflation i kändisskap.

Jag tror jag återkommer senare.

Kvar att gnälla över: empatibrist (främlingfientlighet, kristdemokrati, jobblinjen, klimatskepticism osv)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0