From Dusk till Dawn

Den ordentliga delen av mig svär rätt långa haranger just nu. Tanken är att jag, i all min förkylningsprakt, ska masa mitt trötta ledvärkande arsle till den ack så inbjudande sängen. Men se, tji fick jag, eller åtminstone mitt ordentliga jag.

Det finns så mycket i mitt liv som jag skulle vilja skriva om just nu, men då jag inte vill dela med mig alltför intima delar av mitt privatliv till elever och annat pack, så känner jag att jag inte riktigt klarar av att knattra ner de detaljerna. Min åsikter och irritationsmoment går alldeles utmärkt. Så då måste jag ju fråga mig om det är något jag stört mig på idag.

Och det är det väl. Företag varslar anställda, vinstvarnar och aktien går ner. Aktien går ner på grund av vinstvarningen och inte på grund av varslen. Och en vinstvarning är en varning om att man inte kommer att gå lika mycket plus som man gjorde förra året. Men ändock med vinst. Men det räcker inte för aktieägarna som i en kollektiv panik säljer av sina delar i företaget utav rädsla att nån annan ska göra det. Det är bisarrt hur en stor ekonomi styrs till så stor del av delägare som inte saknar kompetensen att läsa de ekonomiska strömningarna utan de startar en ström och följer den.

Förutom att så många aktieägare beter sig som ormfobiker som vaknat upp nakna på Skansens akvarium efter en blöt kväll med fobikergruppen de går i, så verkar det vara svårt med att tänka sig hur olika saker är sammanlänkade. Hur vår ekonomi i dess allra välmående tillstånd utarmar vår planet på resurser i en allt ökande takt. För det är liksom det som är problemet att man inte bara ska göra vinst utan dessutom öka den för att göra delägarna lyckliga. Så vi är glada för att företag går bra, ledsna för att vår värld blir allt klurigare att vistas i för oss men när kopplingen mellan de två ska göras så slaknar ryggraden och huvudet förpassas ner i ett väl valt hål i marken.

Men det finns hopp i mörkret! För nu är det inne att vara ekologisk. Det är inne att köpa gröna varor. Modebloggare världen över inbillar sig att de slår sig ihop med miljövårdsmänniskor i en vacker symbios. Konsumera dig grön. Fortsätt handla som vanligt, men handla miljövänligt så kommer allt att lösa sig. Men ett problem är ju att vi trots allt har ändliga resurser, så ekologiskt tillverkade eller inte så får en ökande konsumtionstakt utan god återvinning ändå till slut samma resultat. Fast inte lika snabbt kanske.

Därmed inte sagt att man inte ska handla ekologiskt, miljömärkt och rättvisemärkt. Gör det. Så ofta du bara kan. Men för vår hemvists skull så bör du inte handla så djävla mycket. Men för vårt välstånds skull så bör du handla så djävla mycket.

Systemskifte, nån?

Nog babblande. Det är ju ändå i stort sett vad som står i vart och varannat inlägg på den här bloggen.
Nu dusch, tandborstning och ett par sidor i Hemlös innan John Blund kommer och lägger kudden över huvudet på mig bara precis så länge att jag somnar och vaknar utan alltför många bestående men.

God natt!

Ps. Jag är sugen på att skriva en barnbok. För vuxna. Riktigt sugen. Har inte gjort det sen gymnasiet. Med våld, misär, svordomar och svart humor en masse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0