Skit!

När man startar upp Internet Explorer på våra personaldatorer är det kommunens internnät som möter oss. Där kan man bland annat läsa meddelanden om vad som händer inom kommunverksamheten och vad våra folkvalda har för planer samt läget i kommunen.

Som nu till exempel då en högt uppsatt person inom kommunen går ut och varnar för den kommande åtdragningen av svångremmen som stundar inom ett år. Det kommer att drabba skola och äldrevård, och alla måste vi hjälpas åt. Till att börja med kan man ju fundera på varför det är just skola och äldrevård -- livets marginaler -- som tas upp. Visst är det två rejält stora utgifter, men eftersom jag har en tendens att överanalysera en del saker så är det svårt att inte väcka liv i konspirationsteoretikern i mig. Valfiske och sånt.

Men det är väl egentligen inte det som upprör mest utan det är väl egentligen det faktum att denna person som meddelar åtdragningen av svångremmen för oss alla just fått en rejäl lönehöjning och håvar in 80 000 kr i månaden. På vilket sätt kommer denna kris att drabba honom? Kommer han få svårt att sätta mat på bordet? Kommer hans familj att inte kunna åka på semester? Är det inte som så att krisen egentligen inte kommer att drabba honom överhuvudtaget? Om man inte förstås ser det på det sättet att alla måste vi kanske uppoffra nånting. Han kanske bara kan spara undan 38 000 i månaden istället för 40 000 eller måste köpa en lite mindre motorbåt.

Jag lider med honom eftersom han säkert ser sig själv som drabbad av denna kris också. Precis som bankchefer som enbart får ett lönepåslag på 35% -- mer än tillräckligt för att täcka inflationen -- och ser det som en sänkning. En sänkning av lönen är att få mer än sin löneökning uppäten av inflationen. Som jag kanske får och som andra definitivt kommer att få. Och en sänkning från 100 000 till 95 000 i månaden är ju visserligen en sänkning, men jag kan inte direkt känna sympatier för de stackare som drabbas av det.

Vissa lär sig aldrig och historien upprepar sig. Men denna gång verkar både medelklass och arbetarklass sparka bakut till överklassens förvåning. År 2008 kanske det är det närmaste en revolution vi kommer.

Och helt plötsligt blev det så uppenbart varför man inte kan kommentera meddelanden på vårt interna nätverk.

Året är 1996 och Johan Johansson ger ut låten Skit!. Det skulle lika gärna kunna vara 2008.



SKIT!
 
DET GÅR SIRENER OCH HÖRS PRAT    ATT NI HAR LEVT FÖR GOTT OCH BRA    OCH HAFT DET ALLFÖR LIKADANT     OCH VARIT FÖR SNÄLLA MOT VARANN     EN ÖVERSOLIDARISK VÄRLD     MEN JAG HAR ÄNDRAT PÅ DET DÄR     JAG FICK EN FALLSKÄRM OCH BLEV RIK     -NI FICK ETT LASTBILSLASS MED SKIT!
 
CHEFER FRÅN BÖRS OCH FOND OCH STAT     OCH EN KONSULTKONSULT OCH JAG     VI SPELADE MONOPOL IBLAND     OCH ALLA BARA VANN OCH VANN     OCH SEN NÄR ALLTING GICK OMKULL     SÅ SA VI "HOPPSAN!" MED EN MUN     MEN SEN SÅ KOM VI PÅ ATT NI     KAN JU TA HAND OM VÅRAN SKIT!
 
NU ÄR DET DAGS FÖR ALLA ER!     JAG, NU SKA NI FÅ VARA MED     GLÖM BORT ER FOLKHEMSVÄLFÄRDSSTAT     NU VILAR ANSVAR FÖR ENVAR     VI KNÄCKER KÄPPEN FÖR DIN FAR     VI STÄNGER DAGIS FÖR DITT BARN     VI FLYTTAR ÄTTESTUPAN HIT     ER NYA HUSMANKOST BLIR SKIT!
 
VÅR BANK GICK NÄSTAN HELT OMKULL    MEN NI BETALADE VÅRAN SKULD     OCH NÄR VI SÅLDE UT DEN SEN     JA, DÅ BETALADE NI IGEN!     JA, KARUSELLERNA GÅR RUNT     TACK VARE DIG, SOM ÄR SÅ DUM     ÄLSKADE TROGNA IDOIT!     BON APETíT! HÄR FÅR DU SKIT!
 
MEN FÖR MIN DEL ÄR KRISEN KLAR     STOPPA NI UPP DEN NI-VET-VAR     JAG HOPPAR FALLSKÄRM ÖVER SCHWEIZ     UT FRÅN ETT JAS-PLAN (köpt av dig!)     JAG SÄGER TACK OCH HEJ TILL ER     MEN BIT IHOP NU, EUROPÉER!     KÖP EUROPEISK BILLIG SPRIT     ATT SKÖLJA NER ALL DENNA SKIT!

Kommentarer
Postat av: Vickan

Johan Johansson e kung.

2009-03-26 @ 11:29:43
URL: http://laelectrica.blogg.se/
Postat av: Leonora - The Magic Memories

Hoppas du får en härlig dag :)

allt väl?

2009-03-26 @ 11:36:50
URL: http://magiskaminnen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0