I'm a Barbie girl, in a moron world

Världen är bra konstig. Så konstig att man ibland tycker att det är fel på människor som helt enkelt bara har annan smak än en själv. Som anser att filmen Slumdog Millionaire är värd endast betyget två av fem, Lars Von Triers Riket också en tvåa, Studio Ghiblis Min granne Totoro en etta och Madagaskar 2 en fyra. Det är lätt att sätta alla typer av dryck i halsen då. För att jag har en så uppenbart annorlunda smak än denne 23-årige Örebroare. Men man lugnar ner sig och känner sig inte längre så provocerad av vad man själv anser är riktigt dålig filmsmak. Alla är vi olika. Smaken är som baken.. Och så vidare. Tills man läser killens presentation där han undanber sig "pretton" och "wannabekunnare". The war is on. Kära 23-åring, din smak är som baken; full av skit.

Åsikter däremot är något som i allra högsta kan lämpa sig för geni- eller idiotförklaringar, men samma sak där för min egen del. Jag bryr mig oftast inte om vad folk har för åsikter så länge det inte är ett direkt hot mot demokratin. De flesta andras åsikter intresserar mig inte helt enkelt. Men det blir svårare och svårare där också.

Min flickvän ska på en oerhört intressant tillställning om några dagar. En tillställning som såhär i kölvattnet av den internationella kvinnodagen får en att fundera på om det inte är dags att ta bort även den dagen och en gång för alla återgå till 365 mansdagar. Jag har alltid tyckt att 364 stycken var alldeles för få i dagens samhälle. Som i gårdagens Agenda när frågan inte samhället blivit för jämställt dök upp och Gudrun Schyman tack och lov fanns i studion och kunde påpeka att det är fan inte lätt att gå för långt med något som man inte ens uppnått.

Den här tillställningen är en baby shower. Det är en gravid kvinnas motsvarighet till möhippa eller svensexa. Man ska överraska henne med presenter till det kommande barnet och göra alla möjliga gulliga saker. Än så länge har jag aldrig hört talats om en baby shower som anordnas för en blivande pappa.

Men visst, vi lever i en konsumtionsstyrd marknadsekonomi, så ytterligare en högtid att spendera pengar på får väl nån sorts fart på hjulen igen. Det är bara det att det är ett flickebarn som ska klämmas fram och därför ska hela tillställningen gå i rosa.

Rosa är bara en färg. Det vill jag slå fast en gång för alla. Så att egentligen ha en temafest där det är just en färg som är temat är väl helt okej. Men av alla färger som finns så vet vi varför man valt rosa. Och nu vet jag inte om jag orkar vara så politiskt korrekt längre, för jag kräks över tanken på att det finns kvinnor (och män, men de är inte bjudna) i detta land som är så förbannat blinda och dumma i huvudet att de vil dra igång nåt sånt här 2009.

För jag vet, och det vet ni också, att det inte enbart är färgen rosa som kommer att gå igen utan att det även kommer att köpas typiska flickkläder och flickleksaker till ungen. Typiska inte för att det är vetenskapligt belagt utan för att folk fortfarande inte inser vilken kollossal lögn de lever i. Eller snarare inte vill inse det. Det är bara en social konstruktion detta med färger, kläder och leksaker och jag tycker att alla de som anser annorlunda är totalt djävla dumma i huvudet och borde inte få ha barn.

En kjol är inte ett feminint plagg. Det är det i det västerländska samhället för att vi har känt ett stort behov att separera på könen på nåt sätt så att vi kan förtrycka det ena och höja upp det andra. I andra kulturer har man gjort på annorlunda sätt för att uppnå samma resultat. Kjolen lämpar sig ypperligt för män som inte vill ha sina testiklar i kläm utan njuter av friheten med att de får hänga fria. Då kanske det rent anatomiskt är mer försvarbart att kvinnor har byxor och inte männen dessutom.

En Barbie-docka till fickorna och en actionfigur till pojkarna visar inte upp på sanningar mellan könen utan uppfostrar dem till att inbilla sig att den ena gruppen ska vara mer fåfäng än den andra och den andra mer äventyrlig. Och vad det ena könet ska förvänta sig av det andra.

Och nånstans där dyker mitt största irritationsmoment upp. Vill föräldrar verkligen att deras barn ska vara så förbannat begränsade i sina personligheter? Vill de att deras flickor ska uppfostras till lägre stående samhällsmedborgare för att de är så söta prinsessor? Vill de att deras söner ska få härja fritt och brölande likt aphannar får bete sig illa under penisens beskydd? Är det så viktigt för dessa kvinnor som anordnar baby showern att det ska vara gulligt och rosa och att de fnyser åt min flickväns "genustjat" att de ger ett barn sämre förutsättningar än ett annat på grund av inget annat en en snippa istället för en snopp?

Isåfall är de fan dumma i huvudet. Det finns inget politiskt korrekt uttryck som fungerar längre. Jag känner ingen "oro" över samhällsläget. Jag känner bara förakt.

Och en önskan om att införa tvångsteriliseringar igen.

Kommentarer
Postat av: Vickan

Människor är dumma i huvudet.

2009-03-12 @ 08:18:40
URL: http://laelectrica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0