Om att känna sig som en hycklare

Vi ska ha ett sånt där samtal med våra elever igen. Om droger. Droger är farliga och man ska inte pröva dem, för då kan man dö. Det vet alla. Ändå tar vi dem. De droger vi ska varna för är hasch, ecstasy, kokain, amfetamin och liknande. De olagliga drogerna. De som folk tar och kan dansa en hel natt och älska alla runtomkring dem, men som även kan ställa till det rätt rejält. Så varför känner jag ett sånt problem inför det här samtalet? Kanske för att jag och många av mina kollegor drogade sig i fredags och dansade i flera timmar.

Men många av dem skulle nog säga att så inte alls var fallet. Att enda anledningen till att de drogade sig var för att det var socialt. Själva drogen ville ingen av dem egentligen åt, men ändå fanns den där i kopiösa mängder. Jag hade till och med köpt extra. Stått i en extra lång kö för att komma åt den. Sett andra stå i lika långa köer för att de bara måste ha den. Eller att de bara måste ha den skulle de troligtvis förneka, men varför verkade det då så viktigt att stå just i den butiken?

Jag använder alkohol som en drog, för att berusa mig. Ibland blir jag lite berusad, ibland blir jag mycket berusad. Och nu ska jag stå och prata inför eleverna om farorna med droger. Jag som en representant för den vuxenvärld de ser drogar sig själva varje helg. Som kanske till och med sitter med en lite blankare blick och ett glas vin i handen samtidigt som barnen uppmanas att låta bli droger. Men när vi pratar om droger menar vi inte alkohol. Det pratar vi om som alkohol. Det är en annan aktivitetsdag.

Dock tycker jag att samtal kring droger är viktiga och jag vill inte att någon ska fastna i ett beroende och dö. Men det gäller både alkohol och de andra drogerna. Och hur pratar jag med mina elever om det?

Det bästa är nog att bara lyssna och ta in vad de säger. Att inte styra samtalet utan låta dem ta upp eventuella problem med hyckleriet kring alkohol gentemot de illegala drogerna. Och problemet med argumentet att man inte ska ta emot droger då man inte kan vara säker på var de kommer från och vad de egentligen innehåller. Det om något talar ju för ett legaliserande av de illegala drogerna så det blir lika kontrollerat som alkoholen är. Den kan fortfarande göra oss beroende och döda oss och andra, men eventuella övriga gifter finns inte iblandade.

Så vill jag legalisera de andra drogerna? Mitt svar blir ett osäkert "troligen inte". Tycker jag att alkohol ska vara lagligt? Ja.

Varför det? Troligtvis för att det är min drog.

Gör det mig till hycklare?

Troligtvis.


Kommentarer
Postat av: JR

Tänk att vi tycker så samma...

2010-04-20 @ 11:35:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0